نوشته شده توسط : مدیر

سوالی که ممکن است برای بسیاری از افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند پیش بیاید این است که آیا می توان به جای قند از خرما استفاده نمود ؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید میزان قند موجود در خرما و حبه قند را با هم مقایسه نمود . واقعیت این است که میزان قند موجود در خرما با حبه قند تفاوت چندانی ندارد و قند موجود در خرما تنها کمی پایین تر است . از طرف دیگر بسیاری از افراد به بهانه این که قند موجود در خرما فروکتوز به معنای قند میوه است مصرف عادی آن را به بیماران دیابتی توصیه می کنند . تفاوت اصلی فروکتوز – که در میوه هایی مثل خرما وجود دارد - با سایر قندها در این است که فروکتوز دیرتر جذب می شود و این قند هنگامی که جذب شود قند خون را بالا می برد .

پس اولا قند موجود در خرما با حبه قند تفاوت چندانی ندارد ، زیرا قند موجود در یک عدد خرما با وزن ده گرم با یک حبه قند با وزن 5 گرم تقریبا یکسان است . ثانیا تنها تفاوت اصلی قند موجود در خرما با سایر قندها این است که دیرتر جذب خون می شود ، اما هنگامی که جذب شد قند خون را تغییر می دهد . از این مطالب نتیجه می گیریم که افراد مبتلا به دیابت در رژیم غذایی خود هنگام مصرف خرما تمام نکاتی را که در مصرف قند و شکر و سایر مواد غذایی شیرین رعایت می کنند باید به کار ببرند .



:: برچسب‌ها: خرما و دیابت ,
:: بازدید از این مطلب : 738
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

هسته خرما نیز مانند میوه آن دارای خواص دارویی زیادی است . به همین منظور در این مقاله به بررسی خواص هسته خرما و تاثیرات دارویی آن می پردازیم .

در صورتی که از آبریزش چشم رنج می برید ، برای درمان آن باید هسته خرما را بکوبید و بجوشانید . سپس با صاف کرده آن چشمان خود را شستشو دهید

برای برطرف کردن زخم چرکی می توانید هسته خرما را سوزانده و در محل زخم قرار دهید . همچنین برای افزایش نور چشم می توان سوخته هسته خرما را پس از آسیاب کردن به صورت سرمه چشم استفاده کرد .

حریره تهیه شده از آرد هسته خرما در بهبود اسهال شدید موثر است .

هسته این میوه میزان شیردهی بانوان را به خوبی افزایش می دهد .

برای خرد کردن سنگ مثانه و کلیه ، هسته خرد شده خرما را جوشانده و آب آن را میل کنید .

جهت کاهش درد دندان هسته این میوه را روی دندان قرار دهید .

بخور هسته خرما علاوه بر کاهش دردهای مفصلی در بازگشت رحم به جای اولیه اش پس از زایمان موثر است .

بررسی ها نشان می دهد که یکی از مهم ترین خواص هسته خرما پیشگیری از سرطان است . ویژگی دیگری که در بررسی ها مشخص شده ، جلوگیری از آسیب به ساختار دی ان ای انسان است .

هسته خرما منبع غنی آنتی اکسیدان ها است .



:: برچسب‌ها: خواص هسته خرما ,
:: بازدید از این مطلب : 861
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

آخرين مرحله در فرآيند توليد خرما بسته بندي آن است كه به منظور جلوگيري از آلودگي خرما و آفت زدن آن و سالم ماندن محصول هنگام جابجايي انجام مي شود . بسته بندی خرما به دو صورت با هسته و بدون هسته صورت مي گيرد .

بسته بندي خرماي با هسته

ابتدا خرماهاي باهسته بررسي شده و محصولاتي كه سايزهاي غير عادي دارند و يا طي فرآيندهاي قبلي توليد خرما به آنها آسيب رسيده است جدا مي شوند . پس از آن هر دسته از محصول با توجه به وزن مشخص شده به قسمت مربوطه جهت بسته بندي انتقال داده مي شوند و داخل دستگاه بسته بندی خرما قرار مي گيرند . از آنجا كه داخل پلاستيك شفاف قابل رويت و مشتري پسند تر است اكثرا در بسته بندي خرما از پلاستيك شفاف استفاه مي شود . خود بسته پلاستيكي داخل بسته كارتني قرار مي گيرد . مشخصات هر خرما نيز روي بسته كارتني نوشته مي شود .

بسته بندی خرما ي بدون هسته

خرماهايي كه در مرحله قبلي جدا شدند و از نظر ظاهري داراي اشكال هستند و كيفيت كمتري دارند به صورت جداگانه به عنوان خرماي درجه دو و سه بسته بندي مي شوند . معمولا اين محصولات بدون هسته ارائه مي شوند . 



:: برچسب‌ها: بسته بندی خرما ,
:: بازدید از این مطلب : 747
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

تکثیر خرما از طریق روش های مختلفی امکان پذیر است . در این مقاله به بررسی روش های تکثیر خرما و مزایا و معایب هر روش می پردازیم .

1- تکثیر بذری : در این روش بذر یا همان هسته خرما در زمین کاشته می شود . شیوه بذری که قدیمی ترین راه ازدیاد خرما نیز هست ، معایب بزرگ زیادی دارد ، از جمله : الف) به ازای چندین نخل خرمای ماده وجود یک نخل نر برای گرده افشانی و بارور شدن این درخت ها کافی است . نخل خرما تک جنسیتی است ، یعنی هر نخل یا نر است یا ماده . تا هنگامی که این درخت گل ندهد نمی توان به جنسیت آن پی برد . در روش تکثیر بذری ممکن است تعداد نخل های نر بیش از میزان مورد نیاز شوند و این امر باعث بالا رفتن هزینه ها خواهد شد . ب) کیفیت محصولی که با این روش به دست می آید چندان مطلوب نیست .

2- روش تکثیر پاجوش : هر نخل خرما پا جوش هایی ایجاد می کند که آنها را جهت تکثیر از درخت مادر جدا می کنند و در جای دیگر می کارند . هنگام انتخاب پاجوش ها به سلامت نخل مادر توجه می شود . روش تکثیر پاجوش شیوه ای ارزان و متداول ترین شیوه ازدیاد خرما در ایران است .

این روش نیز معایبی دارد که عبارتند از : الف) انجام این کار به تخصص بالایی نیاز دارد . ب) احتمال گیرایی پاجوش پایین است ج) پاجوش انواع مرغوب ( مانند پاجوش خرمای پیارم ) با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسند .

3- روش تکثیر کشت بافت : شیوه ای است که در آزمایشگاه انجام می شود و در مدت کوتاهی به نتیجه می رسد و به دو صورت رویان زایی و اندام زایی انجام می شود که مورد اول رایج تر است .

مزایای روش کشت بافت عبارتند از : الف) عدم محدودیت زمانی و فصلی در انجام عملیات تکثیر ب) درصد موفقیت بیشتر در بقای نهال خرما نسبت به روش های قبلی ج) در این روش نهال زودتر به میوه دهی می رسد و به طور کلی رشد سریع تری دارد .

معایب روش تکثیر خرما از طریق کشت بافت : الف) احتمال بروز تغییرات ژنتیکی در خرما و به وجود آمدن تغییرات نامتعارف در خصوصیات ظاهری نخل و میوه آن ب) استفاده از این روش مستلزم فناوری پیشرفته و صرف هزینه های زیادی است .



:: برچسب‌ها: روش های تکثیر خرما ,
:: بازدید از این مطلب : 726
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

همان طور که می دانیم دوران بارداری یکی از دوران های مهم و حساس در زندگی است . تغذیه در دوران بارداری نقش مهمی دارد و یکی از مواد غذایی که در زمان بارداری مصرف آن اثر بخشی مثبتی دارد خرما است . دلیل آن هم وجود مواد معدنی فراوان از جمله شکر سریع الجذب ، پروتئین ، آهن ، پتاسیم ، فیبر ، منیزیم ، اسید فولیک و ویتامین کا در خرما است .  کارشناسان عسل و خرما را به عنوان بهترین تامین کننده قند مورد نیاز زنان باردار معرفی می کنند . عدس پلو با خرما می تواند شام مفیدی در این دوران باشد . مصرف خرما در اواخر بارداری به آسان شدن زایمان کمک می کند . در ماه نهم بارداری مصرف آن به همراه شیر توصیه شده است . در ماه اول بارداری نیز بهتر است که روزانه دو عدد از این میوه به صورت ناشتا میل شود .

 

پیامبر اکرم (ص) به زنان زائو خوردن خرما را برای به دنیا آوردن فرزند صبورو بردبار توصیه می نماید . خدا در سوره مریم رطب را به عنوان غذایی کامل برای زنان باردار معرفی می کند .



:: برچسب‌ها: خرما در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 715
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

میوه درخت نخل را در فارسی رایج نخل می نامند . در زبان انگلیسی به خرما Date یا Date Palm گفته می شود. نام علمی آن نیز Phoenix dactylifera است . نخل خرما جزو درختان گرمسیری به شمار می رود و به طور کلی در مناطق گرم و خشک بهتر رشد می کند . نخل خرما برای رسیدن میوه هایش به هوای گرم و دمای بالا نیاز دارد .

 

در کشورهای عربی و جنوب ایران از میوه خرما به عنوان یکی از غذاهای اصلی استفاده می شود . اما در اروپا و کشورهای غربی بیشتر از آن در کیک ها و دسرها و سالادها استفاده می شود .

 

دوران دوم زمین شناسی به عنوان زمان پیدایش خرما معرفی می شود . خاستگاه باستانی خرما به صورت دقیق مشخص نیست ، اما گفته می شود که نخل های آن از زمان های دوربین رودهای بزرگ فرات و نیل به وفور وجود داشته است . عده ای نیز احتمال می دهند که خرما ابتدا در مصر و عراق کنونی وجود داشته است و از آنجا به سایر نقاط انتقال یافته و کشت شده است . در مورد اروپا مساله مشخص است ، اعراب خرما را به اسپانیا انتقال دادند .



:: برچسب‌ها: خرما چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 561
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

از آنجا که ایران یکی از مهم ترین کشورهای تولید کننده خرما در جهان است ، بحث میزان صادرات و فروش خرما ایرانی یکی از بحث های مهم در زمینه صادرات مواد غذایی است . با وجود این که ایران سومین تولید کننده خرما جهان است ، به دلیل عدم توجه به بحث بسته بندی و ضعف صنعت بسته بندی خرما در کشور ، در جایگاه هفتم فروش خرما و صادرات آن قرار گرفته است . در واقع صنعت بسته بندی خرما کشور از عدم بهره وری تکنولوژی روز رنج می برد و این در حالی است که امکانات ایران پس از کشورهای تونس ، الجزایر ، عراق ، مصر ، امارات و پاکستان در رده هفتم از نظر فروش خرما قرار گرفته است . شایعاتی درباره فروش خرما ایرانی توسط این کشورها نیز وجود دارد که این مساله در مورد پاکستان قطعی است .

 

مشکل دیگری که در زمینه سود حاصل از فروش خرما وجود دارد راندمان و بازدهی پایین خرمای ایرانی است . برای مثال بازدهی خرمای مصری حدود پنج برابر محصول داخلی است. در واقع کسی که در ایران به کشت خرما مشغول است باید زمینی به اندازه پنج برابر یک مصری داشته باشد تا بتواند محصولی به اندازه نخل دار مصری برداشت کند . نیاز به متراژ زمین بیشتر هزینه ها را بالا برده و باعث کاهش سود حاصل از فروش و صادرات می شود .



:: برچسب‌ها: فروش خرما ,
:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

از آنجا که خرما یکی از مواد غذایی پر مصرف (به ویژه در ماه رمضان) در سبد غذای هر ایرانی است نکاتی وجود دارند که هنگام خرید خرما باید به آنها توجه نمود .

در هنگام خرید خرما می توان با توجه به طعم و رنگ آن به رسیده یا کال بودن آن پی برد . البته بیشتر خرماهایی که در بازار ایران یافت می شوند به صورت رسیده عرضه می شوند .  میزان کمی از این محصول نیز به صورت کال به فروش می رسد که طعم گس دارند و زرد رنگ و یا قرمز رنگ هستند .

در هنگام خرید خرما ضمن توجه به اندازه و طعم و رنگ آن باید به سلامت بودن آن هم توجه شود تا آثار شکرک ، کرم خوردگی و امثالهم در آن مشهود نباشد .

پس از خرید خرما در فصل تابستان و به طور کلی زمان هایی که هوا گرم است آن را در یخچال نگهداری کنید تا ترش نشود .

نکته که پس از خرید باید به آن توجه شود نگهداری خرما است . سوالی که ممکن است برای بسیاری از مصرف کنندگان این میوه به وجود بیایید ، این است آیا خرما را حتما باید در یخچال نگهداری کرد ؟ در پاسخ باید گفت که خرما خشک را در بیرون یخچال هم می توان نگهداری کرد . اما خرما تازه و رطب در صورت نگهداری در خارج یخچال در مدت کوتاهی ترش می شود . پس بهتر است خرما تازه پس از خرید در یخچال گذاشته شود .

 

 



:: برچسب‌ها: خرید خرما ,
:: بازدید از این مطلب : 536
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

مواد غذایی زیادی وجود دارند که باعث چاقی کل بدن می شوند. اما تعدادی از مواد غذایی نیز وجود دارند که فقط صورت انسان را چاق می کنند. یکی از موثرترین روش های چاق شدن صورت خوردن خرما است. بسیاری از افراد از لاغری صورت خود ناراضی هستند و به دنبال راه هایی برای چاق شدن صورت خود می گردند.  چاق شدن صورت بیشتر از همیشه زمانی اهمیت می یابد که یک خانم قصد دارد در عکس های عروسی خود ، چهره زیباتری داشته باشد. در این مواقع معمولا بهترین نتیجه در کمترین زمان ممکن مورد نظر است ، که برای نیل به این منظور خوردن خرما توصیه می شود.

جهت چاق شدن صورت با خرما دو راه وجود دارد : 1- خوردن شیره خرما : خوردن شیره انجیر نیز موثر است. 2- روزانه چند عدد مغز بادام ، پسته ، یا فندق را با چند عدد خرما ی بدون هسته مخلوط کرده و به صورت خمیر درآورید و میل کنید . از شیره خرما می توانید به جای خرما در این مخلوط استفاده کنید .

 



:: برچسب‌ها: چاق شدن صورت با خرما ,
:: بازدید از این مطلب : 731
|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

دیدن خواب خرما نشانه خوبی است. امام صادق (ع) مشاهده خرما در خواب را نشانه رسیدن مال حلال از رئیس و دیدن غوره خرما را نشانه داشتن دین پاک عنوان می نماید. در این مقاله به بررسی تعبیر خواب خرما در حالات مختلف می پردازیم.

خواب خوردن خرما : شاد شدن در آینده و کسب موفقیت

دادن خرما به شخصی دیگر : سود رساندن به وی

خیرات خرما در خواب : رسیدن بهره ای زیاد و وسیع

دیدن خوردن خرما و انداختن هسته ها به زمین : سود بدون نگرانی و استرس خواهید داشت.

دیدن نخل خرما در منزل خود : همسری خواهید داشت که فرزندان نیک و صالح به دنیا می آورد.

خواب خرید خرما و بردن آن به خانه : گسترش در زندگی و معاش

کاشتن نخل برای دختران و پسران جوان : مژده و نشانه ای است از آینده روشن

 



:: برچسب‌ها: خرما در خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 532
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1395 | نظرات ()