نوشته شده توسط : مدیر

انواع غذاهایی که با خرما می توان درست کرد و  انواع کارهایی که با رطب می توان انجام داد:

- استفاده از خرما در سالاد میوه

خرما می تواند یکی از بهترین افزودنی ها به سالاد میوه باشد، به ویژه زمانی که در کنار سیب و گردو، و یا قطعه هایی از نارگیل و پرتغال قرار بگیرد. به طور کلی ترکیب رطب با میوه های زمستانی جالب است.

- با خرما انرژی بگیرید

خرما دارای قند طبیعی است. این قند طبیعی سریع جذب بدن می شود. قبل و یا هنگام انجام حرکات ورزشی و بدنسازی خوردن رطب به دلیل وجود منابع گلوکوزی بسیار مفید است، به ویژه زمانی که بدن به احیای انرژی نیاز دارد.

- کره خرمایی

ترکیب خرما و سیبی که آرام پز شده می تواند تجربه ی جدیدی را برایتان رقم بزند که به آن کره خرمایی گفته می شود.

- استفاده از شیرینی طبیعی خرما

شما می توانید برای شیرین کردن کیک شکلاتی خود از شیرینی طبیعی رطب استفاده کنید.

- از تکه های آن روی کیک استفاده کنید

استفاده از تکه های خرما روی کیک به همراه قطعات موز طعم جدید را به ارمغان می آورد.

- با رطب خورش درست کنید.

به عنوان یک میوه دارای قدمت و سابقه بسیار طولانی در خاور میانه ، خرما از استفاده به عنوان دسر هم فراتر رفته و می تواند در خورش هم استفاده شود.

- با رطب تارت هم می توانید درست کنید.

 



:: برچسب‌ها: انواع غذا با خرما , ,
:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

جهت خشک کردن خرما با اجاق فر ابتدا خرماها را روی سینی پخش کنید و آنها را داخل قفسه فر قرار دهید. سپس اجاق را روشن کنید و زمانی که درجه فر به 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) رسید آن را خاموش کنید. با یک دماسنح دمای خرما ها را اندازه بگیرید. وقتی که دمای رطب ها به زیر 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) رسید دوباره اجاق را روشن کنید و روی 120 درجه خاموش کنید. خرماهایی را که به دمای مطلوب رسیده اند از سینی خارج کنید. این فرآیند را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید.

اگر دماسنج در دسترتان نیست فر را روی 200 درجه فارنهایت قرار دهید و سپس آن را خاموش کنید و خرماها را درون آن قرار دهید. اگر لازم است این پروسه را جند بار تکرار کنید تا رطب ها به میزان مورد نظر خشک شوند. نکته ضروری دیگر این است که خرماها بیش از حد لازم حرارت داده نشوند. دمای بیش از 155 درجه فارنهایت قند میوه را سوزانده و عطر و طعم سوختگی به میوه می دهد.

 

 

خرماها را روی سینی پخش کنید و آنها را داخل قفسه فر قرار دهید. اجاق را روشن کنید و زمانی که درجه فر به 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) رسید آن را خاموش کنید. با یک دماسنح دمای خرما ها را اندازه بگیرید. وقتی که دمای رطب ها به زیر 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) رسید دوباره اجاق را روشن کنید و روی 120 درجه خاموش کنید. خرماهایی را که به دمای مطلوب رسیده اند از سینی خارج کنید. این فرآیند را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید.

اگر دماسنج در دسترتان نیست فر را روی 200 درجه فارنهایت قرار دهید و سپس آن را خاموش کنید و خرما ها را درون آن قرار دهید. اگر لازم است این پروسه را جند بار تکرار کنید تا رطب ها به میزان مورد نظر خشک شوند. نکته ضروری دیگر این است که خرماها بیش از حد لازم حرارت داده نشوند. دمای بیش از 155 درجه فارنهایت قند میوه را سوزانده و عطر و طعم سوختگی به میوه می دهد.

 



:: برچسب‌ها: خشک کردن خرما با اجاق فر , ,
:: بازدید از این مطلب : 508
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

 

میوه خرما دارای کالری ای است که می تواند به عنوان جایگزین وعده غذایی برای کاهش وزن استفاده شود، زیرا از گرسنگی به مدت طولانی تری جلوگیری می کند. بنابراین میوه رطب برای  کسانی که در رژیم غذایی هستند در مقایسه با سایر میوه ها مناسب تر است. خرما برای مصرف توسط افرادی که در رژیم غذایی سالم می باشند مفید است، زیرا چربی، کلسترول و سدیم که می تواند به چاقی منجر شود در آن وجود ندارد.

رطب سرشار از پتاسیم است، علاوه بر این سرشار از طیف گسترده ای از ویتامینها و مواد معدنی است که می تواند برای کسانی که یک برنامه رژیم غذایی سالم را اجرا می کنند مفید باشد. اگر خرما را برای برنامه رژیم غذایی کاهش وزن انتخاب کرده اید، باید در انتخاب خود هوشمندانه عمل کنید . برای مثال محصولی را انتخاب کنید که قند کمتری دارد. خرمای خشک و نیمه خشک قند بالایی دارند. از آنها پرهیز کنید.

خرما را در یخچال تا یک سال می توان نگهداری کرد و در ظرف شیشه ای تا یک ماه می توان آن را نگه داشت.

رطب برای رژیم غذایی برای کسانی که به دنبال بدن باریک هستند بسیار سودمند است، زیرا خرما علاوه بر این که وزن را کاهش نمی دهد عوارض جانبی نیز ایجاد نمی کند.

برای مصرف رطب در رژیم غذایی می توانید میوه رسیده آن را با آب جوش یا معمولی و یا همراه سایر میوه هایی که مانند سیب انبه توت فرنگی که فاقد قند و چربی بیش از حد هستند مخلوط کنید.

برای به دست آوردن نتیجه رضایت بخش در رژیم غذایی با خرما ، بهتر است که هر روز ورزش کنید تا چربی های اضافی آب شوند و روزی 8 لیوان آب بنوشید. همچنین پس از ورزش و یا خوردن غذا نباید بخوابید. صبح که از خواب بلند می شوید سعی کنید قبل از خوردن صبحانه یک لیوان آب میوه که به آن خرما اضافه شده بنوشید.

رژیم غذایی رطب را با صبر و شکیبایی انجام دهید زیرا یک رژیم غذایی طبیعی نمی تواند سریعا وزن شما را کاهش دهد.



:: برچسب‌ها: کاهش وزن و رژیم غذایی سالم با خرما , کاهش وزن با خرما , رژیم غدایی سالم با خرما , رژیم غذایی طبیعی با خرما , خرما جایگزین وعده غذایی , ,
:: بازدید از این مطلب : 679
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

بهبود کم خونی

کم خونی کمبود تعداد سلول های گلبول های قرمز در خون انسان است و باعث کمبود آهن می شود. خرما حاوی مقدار زیادی آهن است که برای درمان کمبود آهن و کم خونی بسیار مناسب است.

درمان یبوست

خرما ملیّن فوق العاده ای است. این باعث می شود که برای افرادی که از یبوست رنج می برند مفید باشد. رطب منبع غنی فیبر است که نقش مهمی که در آسان شدن اجابت مزاج و عبور راحت مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش دارد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که در آخر شب خرما را در آب بخیسانید. این خرماهای خیس خورده را صبح روز بعد مانند شربت میل کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

درمان اسهال

خرما رسیده در درمان اسهال به عنوان میوه ای که حاوی پتاسیم است به کنترل عملکرد روده کمک می کند.

رطب همچنین به راحتی هضم غذا کمک می کند و در کاهش اسهال مزمن موثر است.

با توجه به داشتن مقدار قابل توجهی از مواد معدنی ، خرما برای تقویت استخوان ها و درمان بیماری های دردناکی مانند پوکی استخوان مفید است. مواد معدنی مانند سلنیوم منگنز مس و منیزیم که در خرما وجود دارند تا حد زیادی به محکم شدن استخوان به ویژه در زمانی که استخوان با افزایش سن ضعیف می شود کمک می کنند.

درمان سرطان های شکمی

سرطان های ناحیه شکم شامل سرطان معده، سرطان کلیه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان لوزالمعده و سرطان کبد می شود. تحقیقات نشان می دهد که خرما خطر ابتلا به سرطان های ناحیه شکم را کاهش می دهد.

درمان اختلالات روده

وجود نیکوتین در خرما می تواند از رشد ارگانیسم های مضر در روده جلوگیری کند و همچنین باعث رشد باکتری های مفید روده شود. به علاوه در رطب فیبر محلول و نامحلول و اسیدهای آمینه وجود دارد تا هضم مواد غذایی به خوبی صورت بگیرد.

حفظ سلامت سیستم عصبی

سیستم عصبی انسان شامل سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی پیرامونی است. خرما منبع خوبی از ویتامین ها است که که باعث افزایش سلامت و بهبود عملکرد سیستم عصبی انسان می شود. پتاسیم فراوانی که در رطب وجود دارد سرعت و هوشیاری مغز را افزایش می دهد. پتاسیم که یک عنصر حیاتی برای سلول ها است سطح فشار خون و ضربان قلب را کنترل می کند و در نتیجه از بروز بیماری های قلبی و سکته قلبی جلوگیری می کند.

مفید برای قلب

غوطه ور کردن خرما در شب و خوردن خردشده آن در صبح برای قلب ضعیف مفید است. رطب که انبار کوچکی از کمک های بهداشتی است به بهبود وضعیت قلب کمک می کند. خرما با کاهش سطح چربی بد (ال دی ال) در بدن از خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

درمان آلرژی

خرما حاوی گوگرد آلی است که به ندرت در مواد غذایی دیگر یافت می شود. گوگرد آلی دارای مزایای متعددی برای سلامت است که شامل کاهش واکنش های آلرژیک و حساسیت فصلی است. گوگرد آلی برای افراد مبتلا به فصلی رینیت های آلرژیک (SAR) مفید است. رطب یک منبع عالی برای اضافه کردن گوگرد به رژیم غذایی و جلوگیری از آلرژی می باشد.

درمان شب کوری

مصرف روزانه خرما به سلامت چشم ها کمک می کند و از بیماری هایی مانند شب کوری جلوگیری می کند. خمیری که از برگ خرما تهیه شده است را می توان به صورت خوراکی مصرف نمود تا شب کوری را کاهش دهد.

افزایش وزن

اگر وزن شما کم است خرما بهترین چیز برای شما است. رطب یک منبع بزرگ از قند، پروتئین ها و بسیاری از ویتامین های ضروری است. مصرف خرما با خمیر خیار به حفظ وزن مناسب بدون ایجاد سوء تغذیه کمک می کند.

درمان ضعف قوای جنسی

خرما دارویی مناسب برای افزایش توان جنسی است. مطالعات نشان داده اند که استفاده از رطب در افزایش استقامت جنسی مفید است. چند عدد خرما را به مدت یک شب در شیر بز بخیسانید. سپس کمی هل و عسل به آن اضافه کنید. این غذای تهیه شده یک تقویت کننده قوی برای افزایش استقامت جنسی و کاهش نازایی است. خرما حاوی سطوح بالایی از استرادیول و فلاونوئید است، که می تواند تعداد اسپرم و تحرک را افزایش دهد.

سلامت دندان

خرما حاوی فلورین است. فلورین یک عنصر شیمیایی مهم است که با از بین بردن پلاک و تقویت مینای دندان مانع از پوسیدگی دندان می شود.

مفید برای زنان باردار

خرما مزایای زیادی برای دوران بارداری دارد. رطب با قوی کردن بدن مادر و جنین به وسیله تامین آهن بدن از بروز  کم خونی در آنها جلوگیری می کند. این میوه همچنین عضلات رحم را بهبود می بخشد و از خونریزی سریع پس از زایمان جلوگیری می کند. خوردن خرما شیر مادر را نیز غنی تر می کند.

درمان مسمومیت

اعتیاد به الکل نه تنها یک مشکل برای خود فرد بلکه مشکلی برای کل خانواده اش است. خرما درمانی عالی برای مسمومیت الکلی است.

مزایای خرما برای پوست

ارزش تغذیه ای بالای رطب برای پوست شما هم خیلی مفید است. بعضی از فایده های خرما برای پوست در زیر ذکر شده است.

حفظ سلامتی پوست

خرمای قرمز با ویتامین ث و فلانوئیدهایی که دارد می تواند خاصیت ارتجاعی پوست را ارتقا دهد و بافت زیرجلدی آن را غنی کند و در نهایت پوست شما را صاف کند. رطب همچنین حاوی ویتامین ب 5 است که در جلوگیری از کشیده شدن پوست کمک می کند.

ضد پیری

خرما یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است، که می تواند به طور موثر با رادیکال های آزاد مضر در بدن مقابله کند و درنتیجه از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. ویتامین ث موجود در رطب به طور خاص با مقاومت در برابر اکسیداسیون و تجمع ملانین در بدن انسان به کاهش چین و چروک کمک می کند.

مزایای خرما برای مو

فولیکول های مو به تغذیه مناسب برای رشد کافی و نگهداریشان نیاز دارند. مصرف منظم رطب برای موهای شما مفید است.

موهای سالم

خرما سرشار از ویتامین ها به خصوص ویتامین ب 5 است که برای سلامت موها حیاتی و مهم است. کمبود ب 5 می تواند باعث ریزش موها و شکننده شدن آنها شود. مصرف رطب می تواند چنین مشکلاتی را به حداقل برساند.



:: برچسب‌ها: فواید خرما برای سلامتی انسان , فواید خرما , درمان بیماری با خرما , درمان کم خونی با خرما , درمان یبوست با خرما , درمان اسهال با خرما , درمان سرطان با خرما , درمان آلرژی با خرما , ,
:: بازدید از این مطلب : 636
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

 

تاریخچه خرما در کالیفرنیای جنوبی

افرادی که در کالیفرنیای جنوبی زندگی می کنند اگر چشمانشان را ببندند و منظره عادی کالیفرنیا را تصور کنند در یکی ویا چند عدد از تصاویری که در ذهنشان نقش می بندد تصویر نخل خرما وجود خواهد داشت . با وجود تنوع و وجود داشتن در همه جای لوس آنجلس تنها گونه خرما که Washingtonia filifera نام دارد بومی کالیفرنیا است. سایر گونه های خرما در لس آنجلس که در بسیاری از بلوارهای این شهر دیده می شوند وارداتی هستند.

درخت های خرما بومی کالیفرنیا بسیار دورتر از لوس آنجلس، در صحرای کولورادو رشد می کنند. چندین قرن پیش از این که رطب به خاطر ارزش کشاورزی اش کشت شود، هندی های کاهوییلا نخل های Washingtonia filifera را به عنوان یک منبع طبیعی جهت تغذیه و بافتن برگ ها و تبدیل آنها به سبد و ساختن سقف استفاده می کردند.

خرما | رطب 

درختان نخل خرما کالیفرنیا - 1900

 خرما | رطب 

مردان در حال استراحت زیر سایه نخل هایی که احتمالا توسط مبلغان مذهبی اسپانیایی کاشته شده اند – سال 1886

خرما | رطب 

کارت پستال میدان لوس آنجلس – اوایل قرن 20

خرما | رطب 

نخل های خرما در وست لیک – 1915

خرما | رطب 

درختان نخل خیابان فیگوئرا – 1890

خرما | رطب 

باغی در آرکادیا که سراسر آن را درختان نخل خرما تشکیل داده است

 

مبلغین مذهبی قرن هجدهم در کالیفرنیا اولین درختان خرما را شاید برای اشاره به درختان کتاب مقدس به شکل زینتی کاشتند. در آن زمان رطب نه به عنوان میوه قابل عرضه در بازار بلکه تنها به عنوان یک درخت زینتی کاشته می شد.

 

علی رغم این که درختان خرما حمایت متعصبانه ای از طرف مردم مانند حمایتی که از درختان اکالیپتوس می کردند نداشتند اما به سرعت در سراسر لس آنجلس ظاهر شدند.

 

 سال 1930 شاهد تلاشی هماهنگ به منظور کاشت درختان خرما در لس آنجلس بود. در پاسادنا درختان رطب در هر صد قدم در طول بلوار کولورادو کاشته شدند و باعث شدند که این شاهراه به خیابان هزار نخل تغییر  نام دهد. در ونیز (بخشی در کالیفرنیا) علاقه مندان به باغبانی به منظور جشن گرفتن دویستمین سالگرد اولین رئیس جمهور 200 راس رطب کاشتند. نیویورک تایمز هم معمولا مقالاتی در ستایش نخل ها چاپ می کرد و آنها را درختان خرمای جادویی می نامید.

 

تنها در سال 1931 بخش جنگلداری لس آنجلس بیش از 25000 نخل خرما کاشت که هنوز بسیاری از آنها در بلوار شهر در اهتزاز هستند. این تلاش در سطح وسیع برای کاشت نخل رطب توسط گلن هال اولین رئیس جنگلداری شهر صورت گرفت که از آن به عنوان یک پروژه زیباسازی برای بازی های المپیک 1932 یاد می شود. ولی پروژه کاشت درختان رطب در تحت تاثیر قرار دادن ورزشکاران خارجی نقش کمتری از آنچه که انتظار می رفت ایفا کرد. در عوض نقش مهمی در به سر کار رفتن افراد بیکار داشت، یک پروژه با بودجه 100 هزار دلاری که تعداد 40000 نخل طی آن کاشته شد. این پروژه خود بخشی از پروژه ای بسیار برزگتر برای اشتغالزایی با بودجه 5 میلیون دلاری بود. در مارس 1931 تعداد 400 نفر مرد بیکار برای کاشتن درخت خرما در طول 150 مایل از بلوار به سر کار رفتند. در آن زمان هزینه هر درخت 3.6 دلار بود و هر نخل از نخل دیگر بین 40 تا 50 فوت فاصله داشت.

 

امروز بسیاری از درختان خرمایی که در 1930 کاشته شدند ، به پایان عمر طبیعیشان نزدیک می شوند. اداره آب و برق لس آنجلس اعلام کرده است که درختان خرمایی که می میرند نباید جز با نخل های خرما یی که با آب و هوای نیمه خشک آداخته هستند و آب کمتری نیاز دارند و سایه بیشتری دارند جایگزین شوند.



:: برچسب‌ها: تاریخچه خرما در کالیفرنیا , تاریخچه خرما در امریکا , ,
:: بازدید از این مطلب : 625
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

خرما ، میوه ای با طبع گرم با خواص بسیار زیاد ، این میوه برای رفع خشونت بسیار عالی است . همچنین برای کساتی که از بیماری کلیوی رنج میبرند استفاده از خرما برای تقویت کلیه را پیشنهاد میکنیم. درد کمر و مفاصل با استفاده از شربت خرما تسکین پیدا میکند. همچینین خوردن شیر و خرما تقویت کننده ی قوای جنسی است.
1- اگر خرما با شنبليله خورده شود جهت سنگ مثانه مفيد است.
2- كساني كه مي‌خواهند سنگ مثانه‌شان خرد شود از دمكردة آن استفاده كنند (دم كرده هسته خرما) و دم كردة آن بسيار قابض است و كساني كه يبوست دارند سعي كنند در هنگام استفاده از دم كردة خرما از غذاهاي ساده و ملين استفاده كنند.
3- به خاطر وجود ويتامين B در خرما ميوه خوبي براي تعادل اعصاب و نيز باعث رشد است.
4- فسفري كه در خرما وجود دارد باعث سر زنده نگاه داشتن سلول‌هاي عصبي مي ‌شود.
5- براي كمبود آهن بسيار مفيد است.
6- از ابتلاء به سرطان مصون نگاه مي دارد.
7- منيزيم و فسفري كه در خرما وجود دارد تقويت كننده اعمال فكري است.
8- چون منيزيم مغز در افراد پير رفته رفته كم مي‌شود به همين علت سالمندان در برنامه خود بايد خرما را بگنجانند.
9- منيزيم براي حفظ سلامتي پروستات و كليه لازم است. مي‌دانيم كه در هر 100 گرم خرما حدود 63 ميلي‌گرم منيزيم وجود دارد در نتيجه خوردن خرما هرگز فراموش نشود.
10- كساني كه ديابت دارند مي‌توانند به جاي قند از خرما استفاده كنند. زيرا منيزيم كه در اين ميوه وجود دارد كار كليه و لوزالمعده را آسان مي‌كند.
11- كساني كه مي خواهند چاق شوند از رطب با بادام استفاده كنند (رطب خرماي تازه است).
12- خرما به خاطر داشتن ويتامين A باعث تقويت مو و ناخن، تقويت قوه بينايي و رشد اندامها در اطفال و نوجوانان مي‌شود.
13- سوزانده خرما بصورت سورمه براي تقويت و روياندن مژه و رفع خارش چشم مفيد است.
14- به خاطر وجود ويتامينهاي B در خرما براي نمو جنين ، سوخت و ساز مواد پروتئيني و جذب قندها و بيماري‌هاي قلبي و عروقي كبد يك ميوه بسيار مؤثر است.
15- كساني كه شب كوري دارند روزانه خرما بخورند.
16- خرما از پوسيدگي و كرم خوردگي دندان جلوگيري مي‌كند به شرط آنكه بعد از خوردن خرما چند برگ تلخون بجويم.
17- خرما بوي بد بدهان را از بين مي‌برد.
18- كساني كه رماتيسم دارند از شربت خرما استفاده كنند.
19- شيرگرم همراه خرما براي بيماري‌هاي ريوي، سرفه، آسم و برونشيت نافع است.
20- اگر چنانچه گرم مزاجان خرما استفاده نموده بهتر است كه يك ساعت بعد از آن از كاهو و سكنجبين استفاده كنند.
21- مسواك كردن با گرد سوخته خرما باعث درخشندگي دندان مي‌شود.
22- خوردن خرما صبح ناشتا باعث از بين رفتن كرم‌ها مي‌شود.
23- كساني كه مي‌خواهند چاق شوند صبحانه گردو يك عدد + خرما 7 عدد و يك ليمو شيرين استفاده كنند.
24- كساني كه كمبود نطفه دارند به عنوان صبحانه از خرماي پخته استفاده كنند.
25- گرد خرما ناتواني جنسي را از بين مي‌برد.
26- براي كساني كه مي‌خواهند حافظه خوبي داشته باشند صبحانه همراه غذا خرما ميل كنند.
27- بهترين غذاي زمستان خرما است چون انواع املاح معدني را دارد و انرژي كافي به بدن مي‌رساند.
28- كساني كه فشار خون دارند خرما كمتر مصرف كنند.
29- يك غذاي خوب براي كساني كه ضعيف شده‌اند و كم خون هستند بادام زميني همراه خرما و شير استفاده شود.



:: برچسب‌ها: چرا خرما بخوریم , ,
:: بازدید از این مطلب : 591
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

کدام بهتر است: خرمای تازه یا خشک؟

خرما، منبعی غنی از کربوهیدرات و انرژی است که هر یک عدد آن، حدود ۲۰ تا ۷۰ کالری دارد و گفته می‌شود در خاورمیانه که خرما به طور روزانه مصرف می‌شود، آمار بیماری‌های قلبی بسیار کم است.

بیشتر میوه‌ها دارای درصد زیادی آب است اما ۷۰درصد خرما از قند تشکیل شده است. انواع مختلف خرما در بازار عرضه می‌شود اما سوالی که پیش می‌آید، این است که خرمای تازه سالم‌تر است یا خشک؟


مدت ماندگاری:

خرمای خشک رطوبت کمتری دارد و در نتیجه مدت طولانیتری تازه می‌ماند، در حالی که مدت ماندگاری خرمای تازه کمتر از ۸ تا ۱۰ ماه است.
خرمای خشک، در صورتی که در یخچال نگهداری شود تا ۵سال می‌ماند. بنابراین خرمای خشک نسبت به خرمای تازه ماندگاری بیشتری دارد.


کالری

هر ۱۰۰گرم خرمای خشک حاوی ۲۸۰کالری است در حالی که هر ۱۰۰گرم خرمای تازه حاوی ۱۴۵کالری است. بنابراین می‌توانید برای کاهش وزن خرمای تازه مصرف کنید و در صورتی که قصد افزایش وزن دارید، می‌توانید کالری اضافه را از خرمای خشک دریافت کنید. پس مصرف نوع خرما، به نیاز فرد بستگی دارد.


ماده مغذی:

هر دو نوع خرما دارای موادمغذی تقریبا یکسان است. خرما حاوی آهن، ویتامین A (مفید برای سلامت چشم)، پتاسیم (مفید برای قلب) و منیزیم است که با دیابت، فشارخون و افسردگی مقابله می‌کند. خرما سرشار از فروکتوز است که مقدار زیاد آن برای بدن مضر است. چنان که گفته شد، تفاوت زیادی بین ارزش غذایی خرمای تازه و خشک وجود ندارد.


انرژی

خرما سرشار از کربوهیدرات است که شامل ساکاروز، فروکتوز و گلوکز است. ورزشکاران برای دریافت انرژی قبل از هر مسابقه، خرما مصرف می‌کنند. خرمای خشک و تازه سرشار از انرژی است.


فیبر

خرما سرشار از فیبر است و از یبوست پیشگیری می‌کند. میزان فیبر در خرمای خشک بیشتر است.


نتیجه

خرما میوه‌ای بسیار مفید است. اگر قصد کاهش وزن دارید، علاوه بر انجام ورزش روزانه، خرمای تازه مصرف کنید. کربوهیدرات‌های مختلف، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها احساس سیری ایجاد می‌کند. اما اگر قصد افزایش وزن دارید خرمای خشک مصرف کنید که سرشار از کالری است.



:: برچسب‌ها: خرمای تازه یا خشک , ,
:: بازدید از این مطلب : 657
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

خرما دارای خواص بسیار زیادی از جمله بازگشت انرژی و جوانی از دست رفته است که در قرآن و دیگر کتاب های مقدس نیز به خواص این میوه شفابخش اشاره ویژه شده است.این روزها مناطق جنوبی و شرقی استان درگیر برداشت محصول خرمای خود هستند و این محصول دارای خواص بسیار زیادی از جمله بازگشت انرژی و جوانی از دست رفته است.درخت خرما خواص بی شماری دارد و می توان گفت که از تمام قسمت های این درخت می توان استفاده کرد و یک ضرب المثل عربی می گوید که خواص درخت خرما به اندازه روزهای سال است.

خواص دارویی خرما
مردم صحرا هسته درخت خرما را در آورده و از آن نان می پزند این هسته را بو داده و از آن به عنوان قهوه استفاده می کنند، چرا که دم کرده آن بسیار مطبوع است یا حتی آن را در آب برای چند روز خیس کرده و به عنوان غذای مقوی به شترهای خود می دهند و معتقدند که این غذا از گندم و جو مقوی تر است.اثر دیگر معجزه آسای هسته خرما از بین بردن تورم پلک های چشم است؛ برای این منظور پمادی از هسته خرما درست کرده و آن را روی چشم می گذارند؛ این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است. در زمان های قدیم همواره خرما را برای قدرت و انرژی به کار می برده اند و هنوز بهترین میوه برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانی است.گل های درخت خرما نیز خاصیت دارویی دارند و همچنین طعم گل های درخت خرما تلخ بوده و اثر مسهلی دارد.

خواص خرما از دید پزشکان
در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است، فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا موادرنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد.خرما در درمان یبوست، اختلالات روده ای، مشکلات قلبی و اسهال مفید است و جزو مواد غذایی ملین به شمار می آید.به همین دلیل برای افرادی که از یبوست رنج می برند، مفید اعلام شده است، برای اینکه هر چه بهتر و بیشتر از این خاصیت خرما استفاده کنید، بهتر است خرما را یک شب کامل در آب خیس کنید و صبح روز بعد خرماهای خیس خورده را مانند شربت مصرف کنید.بعضی از انواع نخل ها میوه شان وقتی رطب هستند، چیده و استفاده می شود؛ مثل رطب مضافتی و کبکاب «زرد طلایی» و بعضی دیگر باید بعد از مرحله رطب، ۲۰ روز در گرمای خرماپزان مناطق گرمسیر بر سر نخل بماند تا نیمه خشک شود که به آن خرما می گویند، مثل خرمای نیمه خشک زاهدی و پیارم؛ البته بعضی از انواع خرماهای نیمه خشک را کاملا خشک کرده و به بازار می فرستند.

طبع خرما گرم و خشک است؛ برای رفع خشونت و نرم کردن سینه ۵۰ گرم خرما در آب جوشانده صاف کرده روزی دو تا سه استکان بخورید، البته این برای افراد سرد مزاج بسیار خوب است، برای تقویت کلیه از شربت فوق استفاده کنید، کسانی که درد کمر یا درد مفاصل دارند، می توانند از شربت خرما که در شماره دو آمده است، استفاده کنند، اگر خرما با شنبلیله خورده شود برای سنگ مثانه مفید است.برای تقویت نیروی جسمانی خرما را در شیر تازه خیس کرده کمی دارچین بزنید و صبح به عنوان صبحانه بخورید و سپس کمی شیر بالای آن میل کنید، البته برای گرم مزاجان زیاد خوب نیست، کسانی که می خواهند سنگ مثانه شان خرد شود از دم کرده آن استفاده کنند.کسانی که یبوست دارند، سعی کنند هنگام استفاده از دم کرده خرما از غذاهای ساده و ملین استفاده کنند، به خاطر وجود ویتامین B در خرما میوه خوبی برای تعادل اعصاب و نیز سبب رشد است، فسفری که در خرما وجود دارد سبب سر زنده نگهداشتن سلول های عصبی می شود و برای کمبود آهن بسیار مفید است.

خواص داروئی خرما,فایده های خرما


تأثیر خرما بر بیماری های اعصاب
پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است که به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناک است. علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل توجهی منیزیم است که برای اعصاب و عضلات ضروری است.

نقش ویژه خرما در خون سازی
خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست، اما برای خون سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد.ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ میلی گرم ویتامین C موجود است.

بهترین شیوه برای چاقی
خرما بخشی از رژیم غذایی سالم است، چرا که قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین های ضروری در آن موجود است، بنابراین این ماده غذایی در مقابله با کمبود وزن کمک مؤثری است.

خرما دوست قلب های ضعیف
ثابت شده است، خرمایی که شب در آب خیس شده و صبح مصرف شود برای قلب های ضعیف مفید است، اگر این کار را دو بار در هفته انجام دهید به تقویت قلب خود کمک کرده اید.

ترکیبات شیمیایی خرما
خرما ویتامین هایی مانندC، B، A و E دارد و حاوی مقادیری املاح مدنی است.خرمای خشک ۳۰۰ کالری انرژی، دو گرم پروتئین، 0/6گرم چربی ، ۶۰میلی گرم گوگرد، ۵۰ میلی گرم فسفر،۶۵۰میلی گرم پتاسیم، ۶۵ میلی گرم منیزیم،۷۰ میلی گرم کلسیم، دو میلی گرم آهن و ۲/۲ میلی گرم نیاسین و مقدار کمی سدیم دارد.یک متخصص تغذیه در این زمینه گفت: در ۱۰۰گرم خرما ۱۲۵ کیلو کالری موجود است و این در حالی است که در هر ۱۰۰ گرم قند، ۴۰۰ کیلو انرژی موجود است و مقدار انرژی ناشی از خوردن خرما از قند ساده بسیار کمتر است و بسیار کمتر از قند، افراد را دچار چاقی و اضافه وزن می کند.محمد بیرجندی افزود: ۱۰۰ گرم خرما حاوی1/5 درصد پروتئین گیاهی از جنس مرغوب است و در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است که این مقدار فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب بوده و علاوه بر آن کارتنوئید یا مواد رنگی در خرما است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود که جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد.

خرما در هرم غذایی
خرما از ارزش غذایی خوبی برخوردار است و باید آن را در هرم مواد غذایی میوه به حساب آورد. با توجه به کوچکی هر عدد خرما، هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرما است که چنانچه براساس نیاز روزانه دو تا سه واحد میوه می خورید، می توانید این تعداد را به جای یکی از این واحدهای میوه استفاده کنید.به یاد داشته باشید که خرما به علت داشتن قند زیاد که بخش بیشتر آن قند ساده است درصورت مصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممکن است، سبب چاقی شود، افراد دیابتی یا کسانی که سابقه دیابت در خانواده آنان وجود دارد باید تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند.

مضرات خرما
نباید در مصرف خرما زیاده روی کرد، چرا که مصرف بسیار بالای آن موجب آسیب به کبد و طهال، افزایش فشارخون، جوش دهان و پوسیدگی دندان ها می شود. در خوردن آن افراط نکنید، چرا که دارای قند زیادی است در این صورت آنهایی که لوزالمعده حساس دارند یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.



:: برچسب‌ها: خواص خرما , خواص دارویی خرما , خواص خرما از دید پزشکان , تأثیر خرما بر بیماری های اعصاب , نقش ویژه خرما در خون سازی , خرما در هرم غذایی , ,
:: بازدید از این مطلب : 646
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

مصرف سرانه خرما در ایران ۷ کیلوگرم است که میانگینی از مصرف سرانه ۲۵ کیلوگرمی استان‌های جنوبی و ۱ کیلوگرمی سایر استان‌ها می‌باشد. در ایران به طور سالانه، ۱ میلیون تن خرما تولید می‌شود که عمده مصرف داخلی آن در ماه رمضان صورت می‌گیرد. از میان محصول خرمای هر سال ایران، ۱۰ درصد برای صادرات به کشورهای دیگر اختصاص می‌یابد، ۵۰ درصد به مصرف داخلی می‌رسد و ۴۰ درصد هم در مراحل مختلف برداشت محصول، ضایع‌شده و از بین می‌روند.[۷]

ارقام خرمای ایران
ارقام بومی خرما در بلوچستان ایران:مضپتی، ربّی، شَکَری، حلیله، آبروگن، کَلَگی، چربان، حاشه ای، جوانداک، اشکنجک، پُپو، دِسکی، وردیوار، بَرنی، کلوت، مُلسی، کروچ،
ارقام بومی خرمای بوشهر: قسب، کبکاب، صمرون، شکر، سیسی، حلَو، سروری، زندنی، خشن خار، استک سرخو، مرسو، خاصویی، جمادی، بیرمی، تی رس، شهابی، لش، کندی، خنیزی، سمیلی، خضروی، گنتار، بریمی، شیخ عالی، زامردو، ده دارب، اهرمی، خاویزی، خاور، مکتی، شاخونی، مصلی، جوزی، غصاب و ردستی
ارقام خرمای هرمزگان: خرمای پیارم ، مرداسنگ، هلیلی، مضافتی، خاصویی ، خنیزی ، شاهانی ، کریته ، زرک و کلک سرخ.
ارقام بومی خرما در جیرفت:
مضافتی(مرغوب ترین رطب جهان)، عالی مِهتِری، شِکَری (این دو از زودرس ترین گونه های خرما هستند که بیشتر مصرف محلی دارند)، کلوته(کلیته)، مرداسنگ(تنها خرمای طبع سرد دنیا) ،هلیلی، خَنیزی، رُوغنی، شاهانی ،زاهدی ،خضراوی ،رَبی ،نگار(میوه هایی بسیار کشیده دارد) ،گاردیال، قربانی، آجیلی
ارقام بومی خرما در غرب خوزستان:
لیلوئی، برحی، زاهدی، دیری، اشکر و بریم، حلاوی، بلیانی، سویدانی، هداک، شکر، بنت السب، دگل زرد، خضراوی، استعمران، بوبکی، چبچاب، مشتوم، جهرمی، عموبحری، دگل سرخ، فرسی، هدل، خصاب، حمراوی، حساوی، اسحاق، جوزی و گنتار
ارقام بومی خرما در بم و نرماشیر:
مضافتی، کروت، قندشکن(سنگ شکن)، ربی، خریک، هلیله ای



:: برچسب‌ها: خرما در ایران , ارقام خرمای ایران , ,
:: بازدید از این مطلب : 659
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مدیر

خُرما گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگهای آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد.
به میوهٔ نرسیده خرما، «خارَک» یا «خرک» یا کنگ (و در زبان عربی، «حبابوک») گفته می‌شود. رطب مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست که رطوبت بیشتر و قند کمتری نسبت به خرمای کاملاً رسیده دارد.
میوه خرما جزو میوه‌های سته می‌باشد یعنی تمام قسمت بریکاری آن گوشتی و محتوی مواد غذایی است. خرما از دورانِ باستان در رژیم غذایی انسان وجود داشته است و یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت شده توسط انسان بوده است.

واژه خرما ریشه و بنیاد فارسی داشته و از زبان فارسی به زبانهای هندی، اردو، ترکی، اندونزیایی و مالزیایی به سوی شرقی و یونانی به سوی غربی وارد شده است.

خرما دارای ۲۵ درصد ساکاروز، ۵۰درصد [گلوکز]، و مواد آلبومینوئیدی، پکتین و آب می‌باشد. به‌علاوه دارای ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A،B،C،E و مقداری املاح معدنی می‌باشد.
درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، از جمله ایران پرورش می‌یابد. با اینکه خاستگاه آن را میانرودان، عربستان و شمال آفریقا ذکر می‌کنند ولی بررسی‌های علمی، آن را به گونه‌ای به نام علمی P.H. Sivestris که در هندوستان می‌روید نسبت می‌دهند. باستانشناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند زیرا نامی از آن بر لوحه‌های گلی ۵۰ سده پیش یافته‌اند.
در ایران نخل و خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می‌شده. در ادبیات ساسانی از جمله در کتاب بندهشن از نخل یاد شده‌است. منابع چینی از ایران (در زبان ایشان بوسی، تلفظ چینی پارسی) به عنوان سرزمین نخل خرما که در نزدشان به نام عناب پارسی و عناب هزارساله مشهور بوده، یاد کرده‌اند. در پایان سده نهم میلادی، نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا کشت کرده‌اند. در میان کشورهای اروپایی اسپانیا پیشینه بیشتری در کشت خرما دارد.
از برگ و شاخه درخت خرما سبد و زیرانداز تهیه می‌کنند. از هسته آن نان و از میوه خرما شراب و عسل. مردم صحرا هسته درخت خرما را آرد کرده و از آن نان می‌پزند یا در این هسته را بو داده و از آن به‌عنوان قهوه استفاده می‌کنند زیرا دم کرده آن بسیار مطبوع است و یا حتی این در را در آب برای چند روز خیس کرده و به‌عنوان غذای مقوی به شترهای خود می‌دهند.
مصرف سرانه خرما در ایران ۷ کیلوگرم است که میانگینی از مصرف سرانه ۲۵ کیلوگرمی استان‌های جنوبی و ۱ کیلوگرمی سایر استان‌ها می‌باشد. در ایران به طور سالانه، ۱ میلیون تن خرما تولید می‌شود که عمده مصرف داخلی آن در ماه رمضان صورت می‌گیرد. از میان محصول خرمای هر سال ایران، ۱۰ درصد برای صادرات به کشورهای دیگر اختصاص می‌یابد، ۵۰ درصد به مصرف داخلی می‌رسد و ۴۰ درصد هم در مراحل مختلف برداشت محصول، ضایع‌شده و از بین می‌روند.



:: برچسب‌ها: خرما , ,
:: بازدید از این مطلب : 593
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 اسفند 1394 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد